
Ariston Clas Premium Evo: Egy népszerű Ariston kazánról
Ma bejegyzésünkben egy kicsit az Ariston egy korábbi kondenzációs „slágermodelljét” járjuk körbe. Ez nem más, mint a Clas Premium Evo sorozat, ami, ha lehet ilyet írni, az egyik legjobban sikerült modell az Ariston márka kínálatában. Az ismertséghez sokat hozzátett, hogy megjelenése nagyjából egybeesett azzal az időszakkal mikor a kondenzációs kazánok lendületes terjedésnek indultak a magyar piacon.
A Fó-Ka Plussz Bt. kínálatában elérhető valamennyi Ariston alkatrész a Clas Premium EVO sorozathoz, akár eredeti gyári, vagy ellenőrzött utángyártott minőségben. Az Ariston kondenzációs kazánok kategóriában valamennyi teljesítményét külön bontva meg is találhatja. Fontos! Nem szabad összekeverni az elődjével, mely a Clas Premium névre hallgatott. Több különbség van ránézésre, talán a legszembe tűnőbb, hogy a Clas Premium narancssárga, míg a Clas Premium EVO kék kijelzővel rendelkezik!
Milyen típusai voltak a Clas Premium EVO sorozatnak?
Legnagyobb darabszámban természetesen, mint minden kazán esetében, a 24 kW-os készülékek fogytak, a sorozatban nem is nagyon volt elérhető más teljesítmény kategória. Alapvetően kettő különböző verziója volt, a Clas Premium EVO 24 (ez a kombi verziója) és a Clas Premium EVO System 24 (ez pedig a fűtő verziója, igény esetén külső indirekt tároló telepíthető a melegvíz ellátásra). A kazán 1:4 modulációs tartománnyal rendelkezett, mely nem kiemelkedő, de akkoriban nem is kellett emiatt szégyenkeznie.
Alkatrész ellátás szempontjából viszont volt egy fontos váltás a típus életében, ez pedig a 2015-ös évben következett be. Itt érkezett a „2 generációs” modell, amely a Clas Premium EVO után a Clas Premium EVO EU (!) megjelölést kapta. A két generáció fontos különbsége, hogy az „EU” modell már teljesíti az 2015-ben életbe lépet Európai Uniós előírásokat, így módosult benne a szivattyú és a fő vezérlőpanel! Ha ezeket az alkatrészeket keresi, mindenképpen fontos tisztázni, hogy melyik modellről van szó! Ennek a legbiztosabb módja, ha megkeressük kazánunk adattábláját, ahol valamennyi műszaki adat mellett látható a kazán gyári száma is.
Itt a típusokra kattintva megtalálhatja összeszedve a kazánokkal kompatibilis alkatrészek listáját:
Ariston Clas Premium EVO 24 EU
Ariston Clas Premium EVO System 24
Ariston Clas Premium EVO System 24 EU
A linkeken a kazán alkatrészein túl megtalálhatja a készülékhez tartozó szerelési utasítást, valamint a kijelzőn megjelenő hibakódok magyarázatát. A továbbiakban összeírtuk, hogy a tapasztalatunk szerint melyek a leggyakoribb hibakódok, amelyek a Clas Premium EVO kazánon megjelennek.
Leggyakoribb hibakódok és megoldások
A leggyakoribb Ariston kazán hibakódoknak szenteltünk már korábban egy külön posztot, illetve már elérhető egy Ariston összefoglaló táblázat is valamennyi hibakódról. Ezeket a blogunkban megtalálhatja. Nézzük, hogy erre a típusra mik a leggyakoribbak. Itt csak címszavakban összefoglaljuk a lehetséges okot és az esetleges megoldást. Bővebben a többi bejegyzésben olvashat róla.
Alacsony víznyomás – Hibakód: 108
Okok: Vízhiány a rendszerben, szivárgás, hibás nyomásérzékelő.
Megoldás: Töltse fel a rendszert az előírt nyomásra (1,5 bar a legtöbb esetben elegendő), és ellenőrizze, hogy nincs-e szivárgás. Igény esetén légtelenítse a rendszert. Előfordulhat, hogy egy eldugult vagy hibás nyomásszenzor okozza, ekkor a hagyományos nyomásmérő mutatja a helyes értéket, viszont az elektronika mégsem érzékeli
Nincs lángérzékelés – Hibakód: 501
Okok: Gázellátási probléma, nem megfelelő szikra, hibás ionizációs elektróda, dugult kondenzszifon.
Megoldás: Ellenőrizze a gázellátást, ha van nyomáscsökkentő, akkor annak az állapotát is! Érdemes még a kondenz szifont ellenőrizni, nincs-e benne dugulás. Ha ezek rendben vannak, akkor már inkább kérje szakember segítségét, mivel a gyújtáshiba több alkatrész nem megfelelő működésére utalhat.
Nem megfelelő keringés – Hibakód: 104 – 105 – 106 – 107
Okok: A mért hőmérséklet értékek túlságosan eltrének egymástól, így nem megfelelő keringésre gyanakszik az elektronika
Megoldás: Először is ellenőrizzük, hogy minden csap nyitva van-e a rendszeren, illetve légtelenítsünk. Ha van szűrő a rendszeren (akár mágneses, akár mechanikus) szintén érdemes ellenőrizni/ tisztítani. Ha továbbra is megjelenik a hibakód, akkor a hőmérséklet érzékelők, vagy a szivattyú környékén kell első körben a hiba forrását keresni.
Sikertelen gyújtás - Hibakód: SP1 vagy SP2
Okok: Legtöbb esetben az 501 hibakód előfutárra, mivel az 1. és a 2. gyújtás sikertelenségére utal. A 3. sikertelen gyújtás után leáll 501-es hibakóddal a kazán.
Megoldás: Ha megszűnik a hiba és sikerül begyújtania a készüléknek akkor vagy a gázszolgáltatással volt hiba, de legtöbbször az elektródák elöregedésére utal. Karbantartás folyamán érdemes tisztítani, igény esetén cserélni.
Mit tehetünk, hogy elkerüljük a hibákat?
A megfelelő karbantartás nagyon sok előre látható hibától meg tud minket kímélni. Mint minden műszaki berendezést, ajánlott évente szakemberrel átnézetni, karbantartani. Ekkor megtörténik például az elektródák tisztítása, igény esetén cseréje, a tágulási tartály nyomásának beállítása, az égőtér tisztítása, kondenzszifon tisztítása, valamennyi alkatrész legalább szemrevételezés útján történő ellenőrzése, legvégén pedig a készülék beszabályozása. És hogy mikor érdemes karbantartani? Természetesen a tavaszi-nyári időszakban valamennyi kolléga könnyebb napirenddel rendelkezik, így hamarabb tud időpontot adni, és nem feltétlen kell a következő címre rohannia.
Összegzés
Az Ariston Clas Premium Evo rendkívül megbízható kazán volt, sok otthonban teljesít a mai napig szolgálatot. Amennyiben alkatrészt keresünk, fontos az adattábla, mert két generációt is megélt a készülék. Ne feledkezzünk meg a rendszeres karbantartásról sem, mint minden műszaki berendezés, megérdemli a törődést, hiszen mindenki egy megbízható kazánt szeretne. A megfelelő gondoskodással ez a kazán hosszú éveken át biztosíthatja a kényelmes fűtést és melegvizet otthonodban. Természetesen a leggondosabb karbantartás mellett is előfordulhatnak hibakódok, melyek közül a leggyakoribbakat szintén összeszedtük. A kazán oldalán valamennyi hibakód magyarázatát megtalálhatja. Ha kérdése merülne fel, kollégáink állnak rendelkezésre személyesen üzletünkben, vagy elérhetőségeink egyikén!
Kövessen minket
Blogcikkeink folyamatosan frissülnek új tartalmakkal, érdemes rendszeresen visszalátogatni!