Ariston gázkazán hibakódok és lehetséges megoldásuk
Hibakódot jelez az Ariston kazánja? Esetleg teljesen sötét a kijelző? Ebben az útmutatóban megvizsgáljuk a leggyakoribb Ariston kazán hibákat, és azok esetleges megoldását.
Ha van gázkazánja, akkor elég valószínű, hogy legalább egyszer az élettartama során találkozik a kijelzőn megjeleníthető hibakódok egyikével. Az idő megteszi a magáét, a kazán alkatrészei elhasználódnak, némelyik rendszeres cserére is szorul a tartós és üzembiztos működés érdekében.
Szerencsére a leggyakoribb Ariston hibakódok közül sok könnyen orvosolható, de sajnos előfordul, hogy szakember szükséges a probléma pontos megtalálásához és elhárításához.
Ebben a bejegyzésben megvizsgáljuk a legyakrabban előforduló Ariston kazánproblémákat, ahhoz tartozó hibakódokat, s mutatunk néhány lehetséges megoldást a probléma elhárítására.
Korábban léteztek olyan kazánok, amelyek kis LED-ek villogtatásával jelezték a hibát (Például a AS – BS sorozat), ezekre külön nem térünk ki, viszont a hibakódok megoldása a lentebb részletezett lépésekben szintén megoldható.
Leggyakoribb Ariston kazán problémák
- Alacsony víznyomás – Hibakód: 108
Az alacsony víznyomás a leggyakoribb hiba, mindegy, hogy milyen kazántípusról beszélünk.
Amikor az Ariston kazánban a nyomás túl alacsony, a kazán reteszelt hibával leáll, és a kijelzőn a 108-as hibakód jelenik meg.
Mint már említettem, a nem elégséges víznyomás a legtöbb kazánban előforduló probléma, nem mindig ad okot aggodalomra. Idővel valamennyi rendszer fokozatosan elveszíti a nyomást, és feltöltésre szorul, amit Ön is könnyűszerrel elvégezhet.
Viszont sajnos vannak olyan helyzetek, amikor a nyomás hirtelen és gyorsan esik, ez komolyabb hiba jele lehet, például szivárgás valahol a rendszeren. Ennek feltárához és elhárításához szakemberre lesz szüksége.
Hogyan lehet az alacsony víznyomás problémát megoldani az Ariston kazánon?
Ha a nyomás lecsökkent a rendszerben, az Ariston kazán megjeleníti a 108-as hibakódot, és reteszelve leáll. Ezen esetben az újraindítás sajnos nem megoldás.
Ekkor a rendszert után kell tölteni, növelni kell benne a nyomást, amit viszonylag egyszerűen elvégezhet. Ennek pontos módja eltérő lehet, ezért mindig érdemes a kazán kezelés/telepítési kézikönyvét elolvasni. Nem gond, ha már nincs meg, valamennyi magyarországi forgalomba került készülék kézikönyve megtalálható oldalunkon. Ehhez csak a készüléke pontos típusára kell rákeresni.
A rendszerben lévő nyomást a manométer (nyomásmérő) mutatja, ami a legtöbb esetben a kazán előlapján látható. Amennyiben a mérő 1 bar alatti értéket mutat, akkor a rendszer nyomása túl alacsony. Ideális esetben a rendszernyomás 1,2-1,5 bar között van. Ennél tovább töltést nem szükséges.
Példa egy Ariston kazán nyomásmérőjére
Miután a nyomás elérte a kívánt szintet, a hibakódnak el kell tűnnie. Ha ez mégsem történik meg, akkor indítsa újra a készüléket.
Fontos azonban megjegyezni, hogy csak akkor lesz végleges a megoldás, ha a rendszer tömör. Amennyiben váratlanul és hirtelen keletkezett a probléma és a feltöltés után hamarosan újra előfordul, akkor valószínűleg szivárgás van valahol a rendszerben. Ekkor mindenképpen szakember szükséges, aki felderíti a hiba okát.
- Sikertelen gyújtás - Hibakód: SP1 vagy SP2
Az Ariston kazánoknál a „Sikertelen gyújtás - Hibakód: SP1 vagy SP2” hiba több okra is visszavezethető, melynek elhárítása legtöbb esetben szakember feladata,
Sikertelen gyújtás okai a következők lehetnek:
- Hibás gyújtóvezeték vagy gyújtóelektróda
- Dugulás van a levegőellátás valamely pontján
- Hibás/elkoszolódott égő
- Hibás gyújtótrafó
- Nincs- vagy nem elégséges gáznyomás
- Dugulás a gázellátás valamely pontján
- Végső esetben elektronikai hiba
Ahogy látható, a legtöbb esetben képzett szakember szükséges a hiba okának pontos feltárásához és elhárításához.
Mégis mit tehet, ha Ariston kazánja gyújtás hibát jelez?
Ha az Ariston kazánja gyújtási hibakódot jelenít meg, akkor először érdemes ellenőrizni, hogy a kazánnyomás a normál tartományon belül van-e, és hogy a termosztát működőképes-e.
Azon helyeken, ahol a gázóra elött nyomásszabályozó is van, érdemes ellenőrizni. Valamennyi típuson van egy gyorszár, ami a nyomás csökkenésére leold, és csak kézzel lehet visszaállítani. Ezt mindenképpen még érdemes ellenőrizni. A nyitáskor egy „szisszenő” hangot lehet hallani.
Példa két EKB nyomásszabályozóra, az elsőnél a jelölt részen húzni, másodiknál nyomni kell
- Nincs lángérzékelés – Hibakód: 501
Valamennyi kazán már elektronikus lángfigyeléssel van ellátva. Ez azt jelenti, hogy az Ariston kazán indítási fázisban elektronikusan figyeli, hogy a lángkép létrejött-e amikor fűtés vagy melegvíz igény jelentkezik.
Bizonyos körülmények között a láng kialudhat, vagy ami gyakoribb, nem is érzékeli a készülék. Ez reteszelt hibával történő leálláshoz vezet, ami azt jelenti, hogy az Ariston kazán nem fog működni.
Régebbi készülékeknél még lehetet a kazán burkolatán keresztül ellenőrizni, hogy létre jön-e a láng, viszont a modern kondenzációs készüléknél ez a legtöbb esetben már nem lehetséges, csak egy lehangoló hibakód fogad a kazán kijelzőjén.
A lángérzékelés hibának számos oka lehet:
- Túl nagy kémény huzat
- Hibás ionelektróda
- Hibás termoelem a régebbi típusoknál
- Dugulás a gázellátás valamely pontján
- Dugulás az égéstermék elvezetés valamely pontján
- Végső esetben elektronikai hiba
Hogyan lehet az 501-es hibát javítani?
Ahogy a fenti leírásból is látszik, ez sajnos nem egy barkácsoló feladat, így mindenképpen kérje szakember segítségét.
- Vezérlőpanel hiba – Hibakód: 301-307
Az Ariston kazán vezérlőpanelje (angolul PCB) lényegében az „agy”, ahol az összes elektronikai komponens találkozik és megkapja feladatait, biztosítva, hogy minden alkatrész a megfelelő tartományban tudjon működni.
Az Ariston kazánokban számos hibakód jelzi a vezérlőpanel hibáját, a leggyakrabban megjelenített képek a következők:
- 301
- 302
- 303
- 304
- 305
- 306
- 307
Hogyan lehet a hibás Ariston vezérlőpanelt javítani?
Mivel a vezérlőpanel az Ariston kazán lelke, az ezzel kapcsolatos kérdéseket mindenképpen szakembernek kell megvizsgálni.
Gyakran előfordul, hogy a hiba oka csak egy meglazult kábel csatlakozása, mely gyorsan orvosolható. Ha viszont ténylegesen elektronikai hiba áll fenn (például vízkár vagy túlfeszültség – nyári viharokban mindkettő gyakori), általában az alkatrész cseréje szükséges. A vezérlőpanel javíttatása valamennyi gyártó által ellenjavalt!
- Ventilátor hiba – Hibakód: 612 – régebben A41
A kazán ventilátora fontos szerepet játszik a folyamatos működésben. Feladata, hogy a keletkezett égésterméket a füstcsövön keresztül távozzanak a kazánból és az otthonából. Így amennyiben a kazán ventilátora meghibásodik, úgy szintén reteszelt hibával leáll a készülék és megjelenik a 612-es hibakód.
Hogyan lehet javítani a hibás ventilátort egy Ariston kazánban
Sajnos ez a hiba sem egy „csináld magad” folyamat, mindenképpen szakemberre kell bízni a megoldást.
Általában a vizsgálat azzal kezdődik, hogy a ventilátor megkapja-e a működéséhez szükséges áramellátást. Ezt egy multiméter segítségével ellenőrzik. Ha ez a hiba, akkor legtöbbször cserélni kell a ventilátort.
Abban az esetben, ha zajosság válik a működés, akkor a legtöbb esetben kopásból adódó probléma lesz. Ez lehet annak is a jele, hogy a kazán öregszik, és szükséges lehet hamarosan a cseréje.
- Légnyomás kapcsoló – Hibakód: 607-608 – régebben E43
Ez a kazán alkatrész szintén a ventilátorhoz kapcsolódik, melynek feladata a keletkezett füstgáz elvezetése. Amennyiben meghibásodik, az Ariston kazánt úgy tervezték, hogy reteszelt hibával leálljon, hogy a megfelelő biztonságot garantálni tudja.
Ezért a hibás légnyomás kapcsoló egy komoly probléma, mivel ez azt jelenti, hogy a kazán használata nem biztonságos.
A hibás légnyomás-kapcsoló javítása
Mint fentebb említettük, a 607, illetve 608-as hibakód a légnyomás kapcsoló nem megfelelő működésére utal, melyet szakembernek kell megvizsgálnia, szükség esetén cserélnie.
Lehetséges, hogy a kazán vezérlőpaneljához is csatlakozik, mivel ezt a rendkívül fontos biztonsági funkciót a kazán ventilátorával együtt vezérli.
Mielőtt a kazán begyújtana, a légnyomás kapcsoló jelzi az elektronikának, hogy a ventilátor megfelelően működik. Ez döntő fontosságú, mivel az alkatrész légnyomás változást figyel, ami ahhoz szükséges, hogy a keletkezett füstgáz működés közben elvezetésre kerüljön.
Miután a ventilátor működik, a gázszelep működése is engedélyezett, lehetővé téve a gáz bejutását az égőbe, ahol az égés folyamán hőt termelhessen, és a fűtés/melegvíz ellátás megfelelően működjön.
Próbáljam-e meg újraindítani az Ariston kazánom?
A probléma megoldása után vissza lehet állítani a készüléket. Ez egy egyszerű folyamat, valamennyi típuson a RESET gomb hosszú nyomásával a készülék újraindítja magát. Azonban mindig javasolt elolvasni a kazán mellé csomagolt kézikönyveket, melyben részletesen le van írva az adott hibakód jelentése, illetve valamennyi, a végfelhasználó által is elvégezhető folyamat.
Nincs már meg a leírás?
Életünk nagy részét már a digitális világban éljük, így a legtöbb kézikönyv ugyanúgy megtalálható .pdf formátumban. Oldalunkra igyekeztünk valamennyi Magyarországon forgalomba került Ariston kazán kézikönyveit feltölteni. Ezt a kereső mezőben a kazán pontos típusára rákeresve találhatja meg, vagy kérje kollégánk segítségét. Ide kattintva pedig közvetlen eléri az Ariston alkatrészeket készülékek szerinti bontásban.
BONUS: Karbantartás szükséges – Hibakód: 3P9
A hibakód, ami azt jelenti, hogy ideje az Ariston kazánt karbantartani. Nem reteszelt hiba, a működést nem befolyásolja, viszont időszerű a készülék szakemberrel történő szétszerelése és átnézése. Mi is szükséges ilyekor a szakember részéről:
- eltávolítja a készülékben lévő szennyeződéseket
- ellenőrzi a tágulási tartály nyomását
- kitisztítja, átmossa a főégőket
- kitisztítja a fűtési hőcserélőt, és szükség vízzel átmossa
- a biztonsági szelepeket kitisztítja
- a lemezes hőcserélőt is kitisztítja és szükség esetén tisztítja
- kitisztítja a váltószelepet
- kondenzációs készülékeknél ellenőrzi a füstgáz összetételét
Mivel a legtöbb hőcserélő tisztítása csak géppel lehetséges, ezért ez a folyamatnak adódhatnak plusz költségei.
Amennyiben Ariston kazán alkatrészre volna mégis szükség, akkor A Fó-Ka Plussz Bt. kínálatában megtalálhatja, igyekszünk valamennyi alkatrészt raktáron is tartani, hogy a lehető leghamarabb újra üzemelhessen a készülék. Amenyiben segítségre volna szüksége, várjuk elérhetőségeink egyikén.
Az Ariston alkatrész pontos beazonosítás érdekében, amennyiben a lenti űrlapot kitölti, kollégánk mihamarabb kiválassza a hogy pontosan mire is van szüksége!