Blog

Vaillant kazán hibakódok és esetleges megoldásaik

Hibaelhárítás
Szűrés törlése
2024.06.21 08:19
Vaillant kazán hibakódok és esetleges megoldásaik

A Vaillant kazánok Európa egyik legnagyobb gyártójától, a Vaillant csoporttól származik. Ezen készülékek rendkívül megbízható és energiahatékony kazánok, viszont itt is előfordulhatnak hibák. Szerencsére itt is, mint szinte minden márkánál, ezeket már hibakódokkal diagnosztizálják. Ezek a kódok segítenek a probléma gyors azonosításában, és útmutatást adnak, hogy merre kell elkezdeni keresni a hiba okát.

Ebben a bejegyzésben a leggyakoribb Vaillant kazán hibakódokat vesszük sorra.  Ezek a kódok megegyeznek valamennyi 2015 után gyártott Saunier Duval kazán hibakódokkal, hiszen mindkét márka terméke egy cégcsoporttól származik.

Itt is, mint minden gyártónál, a legtöbb készülék rendelkezik már kijelzővel, ahol a hibakódok megjelennek. Régebbi kazánok esetében előfordul, hogy led/lámpa villogásával jeleznek. Ezen kódok célja, hogy a felhasználónak jelezze a felmerült problémákat. A hibakódok jelentése legtöbb esetben a készülék mellé csomagolt telepítési vagy kezelési kézikönyvbe le vannak írva, illetve ezen gyártó valamennyi kód mellé egy javasolt ellenőrzési listát is leír. Amennyiben már nincs meg ez a kézikönyv, a kereső sávban a pontos készülék típusra rákeresve lehetséges, hogy megtalálható honlapunkon, vagy elérhetőségeinken jelezze, és megpróbáljuk előkeríteni. Mindezek mellet a következő sorokban felsoroljuk, hogy mik a leggyakrabban előforduló hibák a Vaillant kazánok esetében, és van-e esetleg olyan művelet, amit Ön is elvégezhet.

 

Leggyakoribb Vaillant kazán hibakódok:

F.22 – Alacsony Víznyomás

A fűtési rendszerekben a leggyakrabban előforduló hiba, az alacsony rendszernyomás.

Amikor egy Vaillant kazánban lecsökken a nyomás, a kazán leáll, és a kijelzőn az F.22 hibakód megjelenik. Mit tehetünk ilyenkor?

Az F.22 hiba legtöbb esetben 4 okra vezethető vissza:

  • Alacsony víznyomás a rendszerben.
  • Légbuborékok a fűtési rendszerben.
  • A szivattyú nem működik megfelelően.
  • Szennyeződés a nyomásszenzorban

Mit tehetünk?

Legelőször is ellenőrizzük a rendszerben lévő víznyomást. Ezt a kazán nyomásmérőjén (legújabb készülékekben már csak a kijelzőn látható a digitális nyomásmérő által mért érték) tehetjük meg. Amennyiben szükséges, körülbelül 1,5 bar értékre töltsük fel a rendszert, ez a legtöbb esetben elegendő. Ilyenkor, amennyiben szükséges, a rendszerben lévő levegőt is el kell távolítani a légtelenítési pontokon. Ritkán, de előfordul, hogy a hiba a szivattyú nem megfelelő működéséből vagy hibás nyomásszenzorból fakad. Ezek tisztításához, ellenőrzéséhez kérje szakember segítségét.

 

F.23 – Nagy hőmérséklet különbség miatti lekapcsolás

Az F.23 hibakód akkor jelenik meg, ha a két hőmérséklet mérési pont között indokolatlanul nagy a hőmérséklet különbség. Igazából, mint a legtöbb esetben, itt is az alacsony rendszernyomás legtöbbször a probléma, amikor még a készülék nem áll le, mert még ~0,8 bar nyomás van a rendszerben.

A leggyakoribb okok:

  • Alacsony víznyomás a rendszerben.
  • Légbuborékok a fűtési rendszerben.
  • Hőmérséklet érzékelő (NTC) meghibásodás
  • A szivattyú nem működik megfelelően.

Mit tehetünk?

Legelőször itt is ellenőrizzük a rendszerben lévő víznyomást és légteleníteni szökséges, ahogy az előző pontban már részletesen írtuk. Ezen hibakód esetén érdemes ellenőrizni a szűrők állapotát a rendszeren. Most már valamennyi telepítés esetén a kivitelezők mágneses és/vagy Y szűrőt alkalmaznak, ennek dugulása is tud áramlási hibát okozni. Ritkán, de előfordul, hogy a hiba a szivattyú nem megfelelő működéséből vagy hibás hőmérséklet érzékelésből fakad. Ezek megállapításához kérje a szakember segítségét.

F.28 – Gyújtási hiba

Vaillant kazánokban ez a hiba akkor jelenik meg, hogy a készülék többszöri próbálkozás után sem tud sikeresen begyújtani. Sajnos ez az a hiba, ami körülbelül bármire visszavezethető. A leggyakoribb okok:

  • Nem megfelelő gázellátás – nincs gáz vagy dugulás van a gázellátó rendszerben
  • Nem megfelelő légellátás – dugulás van a levegő/füstgáz rendszerben
  • Dugulás a kondenzátum elvezetésben
  • Elektróda vagy elektronika hiba
  • Nem megfelelő gázszelep beállítás

Mit tehetünk?

Először mindenképpen ellenőrizni kell, hogy a szükséges rendszernyomás megfelelő-e és a termosztát jelére kapcsol-e a készülék. Amennyiben ezek rendben vannak, akkor meg kell nézni. hogy az üzemeléshez szükséges gáznyomás rendelkezésre áll-e. Ha van gáztűzhely ez könnyen megtehető, ha nincs esetleg a készülék újraindításával lehet próbálkozni.

Azon helyeken, ahol a gázóra elött nyomásszabályozó is van, érdemes ellenőrizni. Valamennyi típuson van egy gyorszár, ami a gáznyomás csökkenésére lezár. Ha ez megtörténik, akkor csak manuálisan, kézzel lehet visszaállítani. Ezt mindenképpen még érdemes ellenőrizni. A nyitáskor egy „szisszenő” hangot lehet hallani.

Példa két EKB nyomásszabályozóra, az elsőnél a jelölt részen húzni, másodiknál nyomni kell

Kondenzációs Vaillant kazánok esetén még előforduló probléma a kondenzszifon eltömődése. Ekkor az üzemelés folyamán keletkezett víz nem tud a kazánból távozni, és visszatelítődik egészen az égéstérig. Ekkor a szifont érdemes kivenni és megtisztítani. Ha fennáll a dugulás lehetősége, akkor érdemes egy vödörrel készülni, ugyanis nem 1-2 deciliter víz fog távozni.

A fennmaradó hibák feltárásához már mindenképpen szakember szükséges, főleg akkor, ha a készülék újraindul és azt tapasztaljuk, hogy nem jön elő újra a probléma, csak hetek/hónapok múlva. Ez legtöbb esetben az elektróda öregedésére utal, mindenképpen jelezze a következő karbantartásnál a szakember felé. Egyéb hiba még lehet a gyújtótranszformátor, vezetékben lévő csatlakozási hiba vagy szakadás, legrosszabb esetben a készülék elektronika.

 

F.29 – Gyújtás utáni/ üzem közben a láng kialszik és nem sikerül újra gyújtani

Az F.29 hibakód akkor jelenik meg, amennyiben a lángérzékelés normál üzemelés közben szakad meg. Ez a kikapcsolás elsősorban biztonsági okokból történik. Hogy ennek pontosan mi az oka, arra számos magyarázat lehet.

A leggyakoribb okok:

  • Nem megfelelő gázellátás – nincs gáz vagy dugulás van a gázellátó rendszerben
  • Nem megfelelő égéstermék elvezetés
  • Elektróda koszos vagy hibás
  • Kondenzátum elvezetés nem megfelelő

Mit tehetünk?

Először is, ami szinte már a szokásos, hogy ellenőrizzük, hogy a gázellátás megfelelő-e. Ha megfelelő és kondenzációs kazánunk van, ellenőrizzük a kondenzszifon, vagy valamely szakaszon nem áll-e fenn a dugulás veszélye. Ilyenkor a tűztérig feltelik a készülék vízzel, és üzem közben eloltja a lángot. Amennyiben ezen dolgok rendben vannak, akkor már szakembernek ellenőriznie kell, hogy a gáz ellátó rendszerben nincs-e esetleg dugulás. Valamennyi gázszelep belépő oldalán egy durva szűrő található, az előszeretettel el szokott dugulni a gázhálózatból jövő szennyeződésektől. Amennyiben ezek rendben vannak akkor következik az égéstermék elvezetés ellenőrzése. itt legtöbb esetben dugulást, vagy esetleges tömítetlenséget kell keresni. Ezen hibákat a füstcsövön lévő ellenőrző idomokon keresztül, illetve füstgáz elemző műszerrel szükséges kideríteni. Gyakori az égéstermék elvezetésben tömítettlenség, ilyenkor az égési levegőben füstgáz jelenik meg, ami leálláshoz vezet.

 

F.75 – Nincs nyomásváltozás indításkor

A Vaillant csoport termékeinél az F.75 egy érdekes hiba, ennek pontos megértéséhez némi plusz információ szükséges. A Vaillant kazánja az indítási ciklusban mielőtt begyújtja az égőt elindítja a keringtető szivattyút. Mivel a kazán vízköre egy zárt rendszer (ezért van a kazánba biztonsági szelep, tágulási tartály stb.) ezért a beépített nyomásszenzoron egy hirtelen nyomásváltozást kell érzékeljen a kazán. Amennyiben ez a nyomás változás nincs meg, vagy nem elég nagy mértékű, a kazán kijelzőjén megjelenik az F.75 hibakód.

A leggyakoribb okok:

  • Szennyeződés a nyomásszenzorban, vagy meghibásodott
  • A szivattyú nem működik megfelelően.
  • Levegő van a rendszerben

Mit tehetünk?

Első körben érdemes a kazánt újraindítani, hogy a hibakód ne jelenjen meg. Ezután el kell indítani a kazánt. Kombi készülékek esetén nyissunk ki egy melegvíz csapot, vagy tekerjük fel a termosztátot és figyeljünk. Amennyiben egy rezgést hall a készülékből akkor az a kazán szivattyúja, ami működésbe lépett. Ha egyáltalán nem hall semmit, akkor valószínűsíthetően a szivattyúval lesz probléma. Ha viszont azt hallja, hogy ki-be kapcsol a szivattyú, akkor valószínűleg a nyomásszenzor lesz esetében a hiba forrása, vagy levegő van a fűtési rendszerben, és az áramlás nem tud elindulni. Ilyenkor a légtelenítési pontokon még érdemes elvégezni egy gyors ellenőrzést.

Amennyiben nem hoz változást, akkor a fenti két alkatrészt érdemes megvizsgáltatni. Gyakran előfordul, hogy a nyomásszenzorba iszap – vagy egyéb szennyeződés jelenik meg, és emiatt nem tudja regisztrálni a szükséges nyomás emelkedést, ilyenkor van még rá esély, hogy egy tisztítással a nyomásérzékelő tovább használható. Ha a szivattyú hibásodott meg, akkor legtöbb esetben csak a csere hoz megoldást.

 

F.61, F.62, F.63, F.64 és F.27 – Gázszelep és Elektronika hibák

A fenti négy hibakód a gázszelep és a vezérlőpanel közötti kommunikációban fellépő hibajelenséget diagnosztizálja. Ilyenkor sajnos csak annyit tudunk tenni, hogy ellenőrizzük, hogy a gázellátás megfelelő-e. Ha igen, akkor kérje szakember segítségét.

A leggyakoribb okok:

  • Kábelköteg nem megfelelően csatlakozik a vezérlőpanelre vagy a gázszelepre
  • Gázszelep meghibásodott
  • Vezérlőpanel meghibásodott
  • Ritka esetben az elektródák, vagy ezek kábelezése

Mit tehetünk?

Sajnos ezek azok a Vaillant hibakódok, ahol mindenképpen fel kell készülnünk, hogy egy alkatrészt ki kell cserélni a kazánba. Először is ellenőrizni kell, hogy valamennyi kábelcsatlakozó a helyén van, és megfelelően érintkezik. Előfordulhat, hogy csak valamely kábel szakadt, sérült. Amennyiben ezek rendben l ellenőrzése következik, végül pedig a gázszelep ellenőrzése, tekercs ellenállások mérése. Amennyiben minden rendben, akkor még a kazán elektródái és annak vezetékcsatlakozója okozhatja a fenti meghibásodásokat. De az utolsó sajnos nagyon ritka esetben fordul elő.

 

F.32 – Ventilátor hiba

Ez a F. kód a ventilátor, vagy az ahhoz kapcsolt rendszerekben történt meghibásodásra utal, a készülék nem tudja megfelelően az égés folyamán keletkezett füstgázt eltávolítani az égéstérből. Ezt gyakran egy nem megszokott, zümmögő zaj kíséri. Számos tényező okozhatja.

A leggyakoribb okok:

  • Nem megfelelő égéstermék elvezetés
  • Ventilátor és vezérlőpanel közötti csatlakozás hibája
  • Ventilátor hiba

Mit tehetünk?

Sajnos itt a legtöbb esetben csak a szakember segíthet. Alapvetően, minden előjel nélkül a ventilátor nagyon ritkán megy tönkre. A korral összefüggő elhasználódásnak az üzem közben már van hallható jele. Ha megjelenik a hiba, érdemes még az elektromos csatlakozásokat ellenőrizni.

Ami a leggyakoribb, hogy nedvességet kap a ventilátor elektronikája. Ha minimális tömítetlenség van a koncentrikus füstcsőben a keletkezett kondenzátum, ha minimálisan is, de levegő oldalon visszafolyik a készülékbe. Másik eset, hogy a szabadból, főleg a nyári viharokban, jut víz a kazán belsejébe. Mindkét eset nagyon rossz, mivel nem csak a ventilátor, de egyéb elektronikus alkatrész is tönkre mehet a nedvességtől.

 

F.71, F.72 – Hőmérséklet-érzékelő hiba

Ez a két hibakód jelzi, hogy a kazánban megtalálható hőmérséklet érzékelők nem értelmezhető, vagy túl nagy hőmérséklet különbséget érzékelnek a kazánból távozó, illetve abba visszatérő víz hőmérséklete között.

A leggyakoribb okok:

  • NTC érzékelő hiba
  • Kábel csatlakoztatás nem megfelelő
  • Lerakódás a kazántestben
  • Kazán telepítési hiba

Mit tehetünk?

Amennyiben új telepítésről van szó, először is ellenőrizzük, hogy a készülék csatlakozási csonkjai a megfelelő fűtési csövekre vannak-e kötve. Sajnos nem minden gyártó használja ugyanazt a csonk kiosztást, így ritka, de előfordul, hogy a kivitelezés folyamán nem minden kerül pontosan a megfelelő helyre.

Amennyiben már üzemelt a készülék, de azt tapasztalja, hogy az elmúlt időben az üzem zajossá vált, pattogó hangot hallat a készülék, akkor a kazántest kezd dugulni. A gyakori feltöltések, vagy a nem megfelelően telepített rendszerekben vízkő- és egyéb szennyeződések kiválnak/ráégnek a legmelegebb pontjára a rendszernek, ami a primer hőcserélő, más néven kazántest. Ilyenkor sajnos a víz elkezd forrni a hőcserélőben, és a gőzbuborékok kellemetlen, kipukkadó hangját hallhatjuk.

Amennyiben a fentiek nem állnak fenn, akkor szükséges szakemberrel megnézetni az érzékelőket. Szerencsés esetben csak meg kell igazítani az elektromos csatlakozásokat. Ha ez is rendben, akkor szükséges egy multiméterrel megmérni az ntc-k ellenállás értékét, illetve a legtöbb Vaillant kazán kijelzőjén meg is lehet jeleníteni a mért értékeket. Ezek alapján már könnyen kideríthető mely alkatrész a problémás.

 

F.49 – eBUS hiba

Ez a hibakód a saját gyári szabályozós rendszerek esetén bukkanhat fel, legtöbbször a beüzemelésnél. Vaillant rendszerek esetén az eBUS rendszer egy 20V-os egyenfeszültségű adatkommunikációs rendszer, ahol a hőtermelők és a szabályozók közötti beszélgetés történik. 

Legyakoribb okok:

  • Nem megfelelő kábelezés
  • Polaritás hiba (csatlakozókon a "+" és a "-")
  • csatlakozás hiba
  • Újabb készülékek esetén helytelen konfiguráció

 

Próbáljam-e meg újraindítani Vaillant kazánom?

A probléma megoldása után újra lehet indítani a készüléket. Valamennyi készüléken alapból van egy Ki/Be kapcsoló gomb, vagy egy RESET/Áthúzott láng gomb, amivel az újraindítás elvégezhető. A kazán mellé csomagolt kézikönyveket érdemes szintén áttanulmányozni, mivel a fentieken túl van még jó néhány kód, itt csak a leggyakoribbakat soroltuk fel.

Mit tehetünk, ha nincs már meg a leírás?

A digitális világ már a mindennapjaink része, így a legtöbb leírás ugyanúgy megtalálható az interneten. Oldalunkra igyekeztünk valamennyi Magyarországon forgalomba került Vaillant kazán kézikönyveit feltölteni. Ezt a kereső mezőben a kazán pontos típusára rákeresve találhatja meg, vagy kérje kollégánk segítségét. Ide kattintva pedig közvetlen eléri az Vaillant alkatrészeket készülékek szerinti bontásban.

 

Mivel tudom a legjobban az esetleges hibákat megelőzni?

Erre a legjobb válasz a kazán rendszeres karbantartása. Ennek alkalmával már sokszor szemrevételezés alapján egy gyakorlott szakember látja, hogy mit szükséges cserélni, mielőtt tönkremegy.

 

Amennyiben Vaillant kazán alkatrészre volna mégis szükség, akkor A Fó-Ka Plussz Bt. kínálatában megtalálhatja. Igyekszünk valamennyi alkatrészt raktáron is tartani, azért dolgozunk, hogy a lehető leghamarabb újra üzemelhessen a készüléke. Amennyiben segítségre volna szüksége, várjuk elérhetőségeink egyikén

Ide kattintva megnyithatja a Vaillant kazántípusonként rendszerezett kategóriákat.

 

A Vaillant alkatrész pontos beazonosítás érdekében, amennyiben a lenti űrlapot kitölti, kollégánk mihamarabb kiválassza a hogy pontosan mire is van szüksége!